“Het geloof met de paplepel ingegoten”

get-dirk-janHallo, mijn naam is Dirk Jan en ik wil graag vertellen wat God in mijn leven gedaan heeft. Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin en mijn ouders namen mij van jongs af aan mee naar de kerk. Dat was ook de reden waarom ik in God geloofde. Ik groeide er mee op, het werd er met de paplepel ingegoten. Maar naarmate ik ouder werd ging het rare ook steeds minder boeien. Je bent immers jong. al het plezier van de wereld komt op je af, je bent druk bezig met plannen voor de toekomst, en aan God kan ik altijd nog denken als ik wat ouder ben. Je hebt nog een heel leven voor je, de wereld lacht je tegemoet, wat kan God mij nou bieden?

Bovendien zag ik dat mensen die zondag in de kerk zaten het door de week niet zo nauw namen. Het leven leek alleen te draaien om plezier, geld, sex en carrière drang. En dat waren ook de dingen waar ik mijn plezier uithaalde. Toch, in mijn achterhoofd dacht ik: Als God er nou echt is, wat dan? Het maakte mij onrustig, zodat ik geen plezier meer had in de dingen die ik deed. Ook kwam ik er achter dat weinig dingen mij echt gelukkig maakten. Alles waar ik mijn hart op zette, dingen waarvan ik dacht: dit moet ik hebben, of dat moet ik doen stelden mij teleur. De dingen gaven geen echte blijvende vervulling. Het leven leek een grote show en ik dacht: Wat is in vredesnaam de zin van dit alles, wat maakt het nou eigenlijk allemaal uit? Hierdoor werd ik ook aan het denken gezet over andere levensvragen: Waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe als ik sterf, zou God er echt zijn, en zo ja, hoe kan ik dat zeker weten? Dat was de reden dat ik de bijbel ging onderzoeken.

Al lezend kwam ik ontzettend veel beloften van God tegen zoals: Wie Mij zoekt die zal mij vinden, God is niet ver van een ieder die hem zoekt, en meer van dat soort teksten. Ik dacht: Als God er werkelijk is, en als Hij zegt dat Hij niet liegen kan zal ik hem dus vinden, en als ik Hem niet vindt, dan bestaat Hij simpelweg niet. Ik zocht werkelijk met mijn hele hart, en ik kreeg steeds meer een verlangen om God werkelijk te leren kennen. Juist in die tijd bracht God mensen op mijn pad die mij vertelde waarom ik niets van God ervaarde. Ze zeiden dat mijn zonden tussen mij on God instonden als een muur. Dat ervaarde ik ook al en dat was ook de reden waarom ik mezelf probeerde te veranderen zonder resultaat. Ze vertelde mij dat ik bekering nodig had: dat ik vergeving moest vragen van mijn zonden en Jezus in mijn hart moest vragen. Dan zou God mijn zonden vergeven en mij totaal veranderen van binnenuit. Ik was het niet met ze eens, maar na een aantal weken besloot ik mijn vooroordelen aan de kant te gooien. Ik ging naar een dienst en het was heel vreemd: Het leek wel of de preek alleen voor mij was. Ik ervaarde Gods aanwezigheid, iets wat ik nog nooit ervaren had ondanks dat ik al veel kerkdiensten meegemaakt had. God was zo machtig aanwezig die avond, Hij overtuigde mij van mijn zonden, maar ook dat Jezus aan het kruis is gegaan, om ons eeuwig leven te geven. Ik zag in dat Jezus Zijn leven ook voor mij had gegeven en dat ik mijn leven moest geven aan Hem.

Die avond heb ik voor het eerst van mijn leven echt gebeden. Dat was het begin wat mijn leven totaal veranderde. Ik ervaarde vergeving van zonden en dat God echt van mij hield. Hij gaf mij de zekerheid dat ik Zijn kind geworden was. Nu ervaarde ik geen dode religie meer in mijn leven, maar werkelijk een relatie met God. Dit gaf zo’n vrede en blijdschap in mijn hart, ik ervaarde het als een verliefdheid. En als je verliefd ben dan denk je maar aan een ding, daar ben je vol van, en daar denk je de hele dag aan, daar sta je mee op en daar slaap je mee in. En zo wil God het: dat je Hem dient uit liefde en omdat je een relatie met Hem hebt. En dat is het meest geweldige wat je kan hebben. Niets in de wereld kan daar tegen op. En dit is ook wat u/jij nodig hebt, wat u ook echt gelukkig kan maken. En wat God beloofd dat geldt ook voor jou, ontdek dat er iemand is die om u geeft en het beste met u voor heeft!